Sivut

9. huhtikuuta 2012

3D-suunnitelma auttaa hahmottamaan tilaa ja tunnelmaa jo ennen toteutusta

3D-suunnitelma kuvien kera on oiva apu pohdittaessa tilan pintamateriaaleja tai huonekalujärjestystä niin remontti- kuin uudiskohteessakin. Oheisten suunnitelmakuvieni kautta onkin tarkoitus hieman kertoa 3D-mallinnuksesta ja sen eduista.

Itse suunnittelun taustasta kerrotakoon sen verran, että kyseessä on kapeahko huone, joka aiotaan viimeistään kesän aikana muuttaa pienen koululaisen huoneeksi. Tilassa on tällä hetkellä tummat ja suhteellisen massiiviset kalusteet, kts. kuva alla.

Suunniteltava tila nyt
Tässä kohteessa asukkaalla itsellään oli selkeä näkemys siitä, mitä maalia ja tapettia seiniin laitetaan, muutoin sain vapaat kädet asetella huonekaluja. Huonekalujärjestys muuttuikin nykytilasta siten, että sänky sijoitetaan suunnitelmassa päätyseinälle. Näin se optisesti ikään kuin leventää tilaa ja keskelle lattiaa jää myös tilaa leikeille. Pystyraitatapettia en suosittele päätyseinälle kapeassa tilassa, koska pystylinjat korottavat tilaa ja tekevät tilasta siten entistä kapeamman tuntuisen. Sen sijaan raitatapettia laitetaan oviseinälle, jossa se tuo seinään ryhtiä. Koululaisen pöytä asetetaan ikkunan eteen, koska läksyjä on mukava tehdä luonnonvalossa ja välillä on kiva lepuuttaa silmiä ja katsella ikkunasta ulos. Matto on tarkoituksella lähellä sänkyä, jotta rullatuolilla on helppo liikkua pöydän lähellä. Matto niin kuin sänkykin lisää poikittain leveydentuntua.

klikkaa kuvaa, niin näet sen isompana
Tapetiksi asukas halusi Vallilan Emmi-tapetin. Maaliksi haluttiin jokin beige/vaaleanharmaa (ei tarkkaa värikoodia, johon ehdotin Tikkurilan X486, joka lähes aina varma valinta tilaan kuin tilaan). Verhoiksi huoneen tuleva asukki, pieni koululainen, ehdotti Vallilan Aprillia ja mielestäni se on loistava valinta. Siitä voidaan poimia kaikki tehostevärit niin mattoon, sängynpeitteeseen kuin tyynyihinkin.

3D-mallinnukseen ei yleensä lisätä kaikkia mahdollisia yksityiskohtia, koska pääasia mallinnuksissa on kokonaisuus tai jokin valittu ominaisuus ja tunnelman tavoittaminen. Esimerkiksi tässä mallinnuksessa kaikki kalusteet ja valaisimet ovat tietyn kokoisia havainnekalusteita. Pääpaino tässä suunnitelmassa oli pintamateriaaleilla ja sillä, että vaaleat sievät kalusteet tuovat tilaan kaivattua lisätilaa.

2D- ja 3D-kuvat auttavat asukasta hahmottamaan tilaa uudella tavalla ja se tuo varmuutta myös lopullisten pintamateriaalivalintojen valintaan. Myös huoneen tulevalle asukille on havainnekuvien avulla helpompi havainnollistaa muutosta ja innostaa vaikkapa mukaan huoneen remontoimiseen.

Miten 3D-mallinnus tapahtuu?

Ihan alkuun suunnittelija tarvitsee 3D-mallinnusta varten runsaasti mittoja, muun muassa:
- huonekorkeuden
- huoneen kaikki mitat (myös oviaukkojen ja ikkunoiden sijainnit sekä niiden kokomitat) 
- säilytettävien kalusteiden, taulujen, mattojen tms. mitat
- myös huoneen pohjakuva ja pari "ennen"-kuvaa ovat hyvä olla olemassa, jos suunnittelija ei pääse paikan päälle käymään.

Näiden mittojen ja tietojen perusteella suunnittelija pystyy mallintamaan huoneen peruselementit hyvin. Jos asukkaalla on mielessään jotkin tietyt materiaalit, joita mallinnuksessa halutaan käyttää, niissä täytyy olla hyvälaatuinen kuva (suoraan edestä päin otettuna). Pintamateriaaleista, esim. lattiamateriaaleista, maaleista ja tapeteista riittää merkki ja/tai koodi, jolla suunnittelija yleensä löytää valmistajan www-sivuilta riittävät tiedot tapetin/maalin mallintamisen seiniin. Mittojen ja muiden perustietojen jälkeen varsinainen suunnittelu tehdään 3D-mallinusohjelmaan käyttäen. Osa suunnittelijoista pystyy tekemään lähes fotorealistisia 3D-kuvia, osa karkeampia 3D-kuvia - ohjelmasta ja suunnittelijan teknisestä osaamisesta riippuen.

Ihanaa aurinkoista alkavaa viikkoa kaikille! 


 ---

Jäikö mieltäsi askarruttamaan jokin asia liittyen 3D-mallinnukseen tai 3D-kuviin?
Jätä ihmeessä kysymys kommetteihin, yritän vastata parhaani mukaan.

2 kommenttia:

  1. Kivan näköistä! Onko tuossa 3D:ssä joku tietty tapa, millä lopullinen kuva otetaan? Siis onko aina samasta kulmasta vai miten?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,

      Kiitos kysymyksestäsi. 3D-ohjelmissa kuva otetaan yleensä perspektiivikuvana ja se voidaan yleensä miltä korkeudelta tahansa. Yleensä itse pyrin ottamaan kuvat asukkaan katselukorkeudelta. Toki jos huone on pieni tai halutaan katsoa isompaa kokonaisuutta kerralla sitten voi ottaa hieman korkeammaltakin ikään kuin katon läpi. Kuvan ottamiskulmaan vaikuttavat myös valaisimet ja muut yksityiskohdat eli halutaanko ne näkyviin vai rajata pois eli sinällään kuvan ottaminen on melko suunnitelmallista puuhaa.

      Poista

Hei, luen mielelläni kommetteja. Jätä ihmeessä omasi :)